Використання інтерактивних технологій у навчанні іноземних мов
Вже декілька років я впроваджую на своїх уроках інтерактивні технології. На уроках іноземної мови використовую прийоми ситуативного моделювання та опрацювання дискусійних питань, технології колективно – групового та кооперативного навчання. Звичайно, що для забезпечення практичного володіння предметом намагаюся використовувати такі, важливі, компоненти як:
- запам’ятання учнями певної кількості матеріалу, що подається в системі;
- розвиток навичок оперування мовним матеріалом;
- розвиток комунікативних вмінь;
Я намагаюся будувати урок так, щоб максимально надати учням можливість розмовляти іноземною мовою, створити такі умови, за яких говоріння за заданою темою було б природно мотивованим, можливість висловлювати думки та обговорювати їх. Вважаю, що необхідно надавати важливого значення створенню в класі клімату взаємосприйняття, акцентування позитивного, запобігання негативному, створення почуття довіри, поваги до кожного для найновішої реалізації кожним своїх можливостей. На уроці важливо створити атмосферу загальної релаксації і взаємної довіри. В невимушеній атмосфері учень відчуває себе вільним і рівноправним партнером, учні не повинні відчувати страх за неправильність сказаного. Недаремно слово “інтерактив” (пер. з англійської “inter” – “взаємний”, “act” – діяти) означає взаємодіяти. Суть інтерактивного навчання і полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. За умови використання інтерактивних технологій на уроці підвищується результативність навчання, стимулюється вивчення мови, розумова та творча активність учнів, підвищується цікавість до вивчення іноземної мови. тощо.
Дослідники теорії інтерактивного навчання стверджують, що для роботи за інтерактивними технологіями вчителеві необхідно змінити свої особисті підходи до навчання. Тому для роботи за даними технологіями вчителеві необхідна певна підготовка (дидактична, моральна) та учням, як і вчителеві, треба звикнути до них. Свою роботу вчителеві слід починати з простих інтерактивних технологій - робота в парах, малих групах - і переходити до більш складних. Коли у вчителя й учнів з'явиться досвід подібної роботи, то уроки проходитимуть набагато легше, цікавіше, а підготовка до них не забиратиме багато часу.
З групового (кооперативного) навчання на своїх уроках найбільше використовую роботу в парах, "Два - чотири - всі разом", "Карусель", роботу в малих групах, "Акваріум". Для забезпечення швидкого та ефективного включення учнів в інтерактивну діяльність пропоную їм пам'ятки, які містять опис алгоритму діяльності (послідовний перелік дій, які вони мають здійснювати у тій чи іншій навчальній ситуації
Під час роботи в парах можна виконувати так вправи: обговорити завдання, короткий текст; взяті інтерв'ю, визначити ставлення (думку) партнера до того чи іншого питання, твердження і т.д.; зробити критичний аналіз роботи один одного; сформулювати підсумок теми, що вивчається тощо.
З фронтальних технологій інтерактивного навчання надаю первагу таким : "Мікрофон", незакінчені речення (поєднується з вправою "Мікрофон"), "Мозковий штурм" ,"Навчаючи - вчуся", "Дерево рішень" та ін.
Найбільш вдалими формами парної і групової роботи вважаю:
· внутрішні (зовнішні) кола (inside/outside circles);
· мозковий штурм (brain storm);
· обмін думками (think-pair-share);
· парні інтерв’ю (pair-interviews) та інші .
Тема :
Стиль життя
|
Мікрофон
Цей прийом дає можливість сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Уявіть, що у вас мікрофон і ви на сцені. Послухайте прислів’я. Чи згодні ви із ним? Відповідь аргументуйте.
Н-д : A man is known by the company he keeps.
A cat in gloves catches no mice.
|
Тема :
Я, моя сім’я та мої друзі
|
Мозковий штурм
На дошці вивішується плакат „Правила проведення мозкової атаки".
1. Записуй кожну ідею, яка спала тобі на думку.
2. Придумай якнайбільше ідей.
3. Не суди, не оцінюй жодної ідеї.
4. Тільки записуй.
У кожного учня конверт з реченням :
The most important qualities in a friend are ….
Коли всі учні записали свій варіант , виймають картки із конверта і знайомляться із запропонованими ідеями.
|
Вивчення неправильних дієслів
Тема :
Молодіжна культура
Граматика
|
Навчаючи – вчуся
Готую картки з трьома формами неправильних дієслів, ділю учнів на групи ( пари) . Якщо робота проходить в групах, лідер групи повинен навчити всіх учнів своєї групи і за командою по часовій стрілці переходить в іншу групу. Таким чином за 15 хвилин всі групи учнів знайомляться зі всіма словами. Для посилення мотивації використовую оцінні листи, в які кожен лідер виставляє учаснику групи оцінку. Можна організувати таку роботу в парах, де кожен учень навчає свого сусіда. Все залежить від мети уроку, часу та можливостей класу.
Займи позицію
На дошці розвішані індикаційні картки:
DISAGREE NEUTRAL STRONGLY AGREE.
Н-д . Підлітки самі повинні вирішувати питання з курінням, алкоголем, наркотиками., обираючи на свій розсуд те, що їм до вподоби.
Учні обирають на свій розсуд позицію. Після цього вчитель просить кожного пояснити, чому він зайняв саме цю позицію.При цьому кожен наступний учень повинен пояснювати свою позицію, приймаючи чи коректно заперечуючи аргументи свого попередника. Коли кожен висловить своє ставлення до проблеми, вчитель просить їх ще раз прочитати її і, якщо вони вважають за потрібне, якщо попередня дискусія і аргументи товаришів їх у чомусь переконали, змінити свою позицію.
І ІІ ІІІ
Кожному учневі роздаю картку з певною формою дієслова. Пропоную зайняти позицію.
Дерево рішень - клас ділиться на 3 або 4 групи з однаковою кількістю учнів. Кожна група обговорює питання й робить записі на своєму «дереві» (аркуш ватману), потім групи міняються місцями і дописують на деревах сусідів свої ідеї.
|
Апелюючи висловлюванням Конфуція «Скажи мне – и я забуду; покажи мне – может быть, я запомню; вовлеки меня – и я пойму», я переконана, що інтерактивний урок – це оптимальный досвід активної співпраці вчителя та учня. Не забувайте, що переобтяжувати урок інтерактивними технологіями не варто( 1-2 за урок). І пам’ятайте: інтерактивні технології – це не самоціль. Кожен вчитель повинен чітко формулювати цілі уроку та підбирати ті технології, які підвищать мотивацію, пізнавальну активність саме його класу!
Література
1. Інтерактивні технології навчання: Теорія, досвід: метод, посіб. Авт.-уклад.: О. Пометун, Л. Пироженко. - К.: А.П.Н., 2002.
|